Grauzdētava

Kafija pa ceļam savā krūzītē: Latvijas iedzīvotāji šo iespēju izmanto septiņreiz aktīvāk nekā pasaulē kopumā

Starptautiskajā kafijas dienā, kas ik gadu 1. oktobrī tiek atzīmēta lielā daļā pasaules, “Narvesen” veiktā aptaujā* noskaidrots – kamēr tikai nepilni 3% kafijas cienītāju visā pasaulē iegādājas kafiju savās līdzi paņemtajās krūzēs**, Latvijā šādu iespēju izmanto katrs piektais iedzīvotājs, un tikpat daudzi to labprāt izmēģinātu, kaut arī pašlaik šādu paradumu nepiekopj. Galvenais iemesls, kāpēc iedzīvotāji kafijas dzērienus pilda savās krūzēs vai termokrūzēs, ir vēlme atbalstīt dabai draudzīgu dzīvesveidu, samazinot vienreiz lietojamā iepakojuma patēriņu.

Lielākoties iespēju iecienīto kafijas dzērienu baudīt no personīgās krūzes izmanto 18–29 gadus veci jaunieši (30%), bet vismazāk šāda paraduma praktizētāju ir vecuma grupā virs 60 gadiem – tikai 12%.

“Paradums atteikties no vienreiz lietojamā iepakojuma, kur tas iespējams, no stilīga trenda kļūst par ikdienas paradumu. Sevišķi to novērojam jaunu cilvēku vidū, kuri arī pašu kafijas dzeršanas rituālu uztver drīzāk kā dzīvesstila apliecinājumu, nevis iespēju uzņemt kofeīna devu enerģijai. Pozitīvi, ka izvēlei par labu savai krūzei ir tendence pieaugt, un, kā redzam pēc klientu veiktajiem pirkumiem, gada aukstajā laikā cilvēki biežāk nāk ar savu termokrūzi,” stāsta Ilze Dumceva, SIA “Narvesen Baltija” Mārketinga un komunikācijas departamenta direktore.

Kā biežāko iemeslu, kāpēc iegādāties kafiju savā krūzītē, trešā daļa jeb 34% aptaujāto minējuši dabai draudzīgu dzīvesveidu. Sevišķi svarīgi tas ir jauniešiem 18–29 gadu vecumā: šo kā galveno iemeslu norādījuši 42% aptaujāto, kuri iegādājas kafiju savā krūzē. Katru piekto savas līdzi ņemamās krūzes lietotāju motivē iespēja saņemt atlaidi, šādi iegādājoties kafijas dzērienu, turklāt vīriešiem šis kritērijs ir daudz svarīgāks nekā sievietēm (attiecīgi 26% un 17%). Apmēram tikpat daudz Latvijas iedzīvotāju novērtē kafijas baudīšanas emocionālo un estētisko aspektu, jo, pērkot dzērienu savā krūzītē, to ir ērtāk lietot un priecē tās dizains. Tas ir mazliet svarīgāk sievietēm nekā vīriešiem (22% un 17%).

Puse savu krūzīšu lietotāju izmanto iespēju iegādāties kafiju līdzņemšanai, dodoties izbraukumā uz jūru vai pie dabas, turklāt to kā populārāko iemeslu nosaukuši seniori vecuma grupā virs 60 gadiem, kur šo atzīmējuši trīs ceturtdaļas aptaujāto. Vēl 46% kafiju savā krūzītē iegādājas pa ceļam uz darbu vai mācībām, lielākoties jaunieši. Katrs ceturtais ar savu līdzpaņemto krūzīti dodas pastaigā pa pilsētu, bet katrs piektais izmanto iespēju iemalkot kafiju no iecienītās krūzes pusdienu pauzē.

“Daudzi lietotāji novērtē termokrūzes sniegtās priekšrocības – tajā kafija ilgāk saglabājas karsta, kas ir sevišķi svarīgi, ja dzērienu gribas izbaudīt ilgākā laika posmā. Taču redzam, ka viens no galvenajiem iemesliem, kāpēc cilvēki iegādājas kafiju savā krūzītē, ir iespēja to iemalkot jebkurā sev ērtā un patīkamā vietā. Par to ikviens varēja pārliecināties arī Latvijas slepeno punktu kartes balsojumā, kur vasaras izskaņā ar 1135 balsīm par uzvarētāju atzīta Ķengaraga promenāde Rīgā, bet vēl simtiem balsu atdotas par citiem pilsētas punktiem, apliecinot, ka cilvēki labprāt uzturas pilsētvidē un nesteidzīgi izbauda atpūtas mirkļus,” aptaujas rezultātus komentē Ilze Dumceva.

*Aptauja veikta sadarbībā ar Norstat 2020. gada septembrī, aptaujājot 1003 Latvijas iedzīvotājus 18–74 gadu vecumā.

**Starbucks Global Social Impact Report 2019

Grauzdētava

Kādu saldinātāju pievienot kafijai: iesaka barista

Sena turkiem piedēvēta paruna vēstī, ka kafijai jābūt melnai kā elle un saldai kā mīlestība. Acīmredzot senos laikos, tāpat kā mūsdienās, netrūka ne rūgtas, ne saldas kafijas piekritēju. Arvien arī mūsdienās nav vienas pareizās atbildes uz jautājumu, vai kafija būtu jāsaldina, – tā ir gaumes lieta. Par to, kā dažādu saldinātāju izmantošana paver ceļu kafijas garšu eksperimentiem, stāsta “Narvesen kafijas kluba” barista Gatis Silenieks.

Ko sola Jaunais gads? Mūsdienīga zīlēšana kafijas putiņās

Gada pēdējās nedēļas un jauna gada sākums jau izsenis ir vispiemērotākais laiks nākotnes pareģošanai, kad cilvēki mēģina pavērt noslēpumainības priekškaru un ielūkoties nezināmajā, ko nesīs nākamais gads. Kafijai dažādos zīlēšanas rituālos ir gadsimtiem senas, bagātīgas tradīcijas. “Narvesen kafijas klubs” Jaunajā gadā vēl visiem veiksmi, vēlmju piepildīšanos un aicina ielūkoties nākotnē, zīlējot kafijas putiņās!

Karsto dzērienu zinātne: kāpēc kafija silda?

Iestājoties vēsam laikam, daudzi meklē siltumu un uzmundrinājumu siltā zupā un karstos dzērienos. Kaut arī sabiedrībā valda dažādi mīti par pārtikas produktu spēju paaugstināt cilvēka ķermeņa temperatūru, zinātnieki ir pierādījuši, ka dažiem produktiem tas patiešām ir pa spēkam. Vai kafija spēj sasildīt – stāsta “Narvesen kafijas kluba” eksperte Edīte Vimba.

 

 

Kafija pa ceļam savā krūzītē: Latvijas iedzīvotāji šo iespēju izmanto septiņreiz aktīvāk nekā pasaulē kopumā

Starptautiskajā kafijas dienā, kas ik gadu 1. oktobrī tiek atzīmēta lielā daļā pasaules, “Narvesen” veiktā aptaujā* noskaidrots – kamēr tikai nepilni 3% kafijas cienītāju visā pasaulē iegādājas kafiju savās līdzi paņemtajās krūzēs**, Latvijā šādu iespēju izmanto katrs piektais iedzīvotājs, un tikpat daudzi to labprāt izmēģinātu, kaut arī pašlaik šādu paradumu nepiekopj. Galvenais iemesls, kāpēc iedzīvotāji kafijas dzērienus pilda savās krūzēs vai termokrūzēs, ir vēlme atbalstīt dabai draudzīgu dzīvesveidu, samazinot vienreiz lietojamā iepakojuma patēriņu.

Kur slēpjas kafijas raksturs jeb kā atpazīt labu kafijas pupiņu?

Kafijas pupiņas tikai pirmajā acu uzmetienā šķiet vienādas – mazas, brūnas un cietas. Katra grauzdējuma, izmēra vai aromāta nianse var padarīt jūsu dzērienu neaizmirstami gardu vai pilnīgi nebaudāmu. Kā pazīt un izvēlēties labu kafijas pupiņu, stāsta “Narvesen kafijas kluba” barista Gatis Silenieks.

Barista iesaka: 5 labi iemesli, kādēļ vērts investēt savas līdzi ņemamās krūzītes iegādē

Lai gan tiek lēsts, ka tikai nepilni 3% klientu visā pasaulē izmanto savas krūzītes kafijas iegādei*, tepat Latvijā ik nedēļu ap 1000 karsto dzērienu tiek iepildīti līdzpaņemtajās krūzēs, liecina “Narvesen kafijas kluba” dati, un šim skaitam ir pozitīva tendence pieaugt. Kāpēc šādas līdzi ņemamās krūzītes ir vērtīgs ieguldījums un labs darbs, atgādina “Narvesen Kafijas kluba” barista Gatis Silenieks.

Kādu kafiju dzersim 2020. gadā? Trendi un tendences

Sākoties jaunam gadam, kafijas dzeršanas tradīcijas pasaulē kūleni nav apmetušas. Ķīnieši ik dienas dzer aizvien vairāk kafijas, jaunieši nevis vienkārši dzer kafiju, bet piekopj veselu rituālu, savukārt somi, zviedri un islandieši joprojām izdzer visvairāk kafijas Eiropā uz vienu iedzīvotāju. Tomēr savi modes strāvojumi ietekmē arī kafijas pasauli Latvijā, stāsta “Narvesen Kafijas kluba” barista Rihards Saksons.

Recepšu zinātne kafijas krūzē jeb kā top oriģināli kafijas dzērieni

Lai gan pēc “Narvesen Kafijas kluba” baristu novērojumiem Latvijas iedzīvotāji dod priekšroku klasiskiem kafijas dzērieniem,  taču plašs eksotisku nosaukumu klāsts kafijas tirdzniecības vietās nevienu vairs neizbrīna. Kāpēc tiek radītas jaunas kafijas dzērienu receptes, un kas mudina domāt par kafiju kā tikai vienu no dzēriena sastāvdaļām, stāsta Narvesen kafijas dzērienu recepšu galvenā zinātniece un produktu inovatore, “Narvesen Kafijas kluba” eksperte Edīte Vimba.

Kāds piens vislabāk sader ar kafiju? Augu un bezlaktozes pieni – uztura trends arī Latvijā

Kafijas kultūras ziņā Eiropas lielpilsētas – Londona, Amsterdama – Latvijai ir soli priekšā un tur plašā sabiedrībā ir pašsaprotama, piemēram, specialty jeb īpašas kvalitātes kafijas baudīšana, ko pie mums piekopj vien šaurs interesentu loks. Savukārt attiecībā uz alternatīvajiem pieniem esam tikpat spēcīgi.

Kafijas ceļvedis: populārākie kafijas dzērieni un to raksturi

Sen garām tie laiki, kad latvieši dzēra tikai melnu vai baltu kafiju. Ar katru gadu kafijas kultūra attīstās aizvien jaunā kvalitātē, un vietējās kafijas tirdzniecības vietas piedāvā spilgtus, neaizmirstamus garšas piedzīvojumus. Taču vēl joprojām ne viens vien kafijas automāta vai baristas priekšā samulst, ieraugot plašo piedāvājumu, kur dominē nosaukumi itāļu valodā.

Šobrīd baudām kvalitatīvāko kafiju pasaules vēsturē

Mēs dzīvojam laikā, kad kafijas lietotāju pasaulē kļūst arvien vairāk un pieprasījums pēc kvalitatīvas kafijas ar katru dienu palielinās. Arī tādas lielvalstis kā Ķīna un Indija sāk strauji pārņemt Rietumu kafijas dzeršanas kultūru, ikdienā lietojot arvien vairāk kafijas dzērienu. Pieaugot pieprasījumam, aug arī piedāvājums, un šobrīd mēs dzeram kvalitatīvāko kafiju pasaules vēsturē, atzīst “Narvesen Kafijas kluba” barista Rihards Saksons.

Trīs veidi, kā kafija var ietekmēt tavu produktivitāti

Kafijas krūze lielai daļai strādājošo ir vitāli nepieciešama rīta žāvu atgaiņāšanai – tā mūs “ceļ” no rītiem, uztur modrus dienā un palīdz sakoncentrēties darba dienas izskaņā. Ik dienas kā darba devēju, tā darbinieku roka stiepjas pēc kāda kofeīna bagāta dzēriena, lai uzlabotu noskaņojumu un celtu enerģijas līmeni. Ne mazāk svarīgi, 70% kafijas cienītāju ir pārliecināti, ka atteikšanās no kafijas noteikti ietekmētu viņu darba spējas...

Kafijas testēšana: četri soļi, kā atrast savu iecienīto garšu

“Ja man jautā, kas ir laba kafija, es nevaru uz to viennozīmīgi atbildēt. Kas ir labs vienam, neder otram, tāpēc parasti saku – laba kafija ir tā, kas tev garšo. Vai ir kaut kas kvalitatīvāks? Jā, ir. Vai tev tas šķitīs labāks? Nav teikts,” saka “Narvesen Kafijas kluba” eksperts – barista Gatis Silenieks, skaidrojot, kā atrast tieši savām garšas kārpiņām baudāmāko kafiju.